Jungle - Reisverslag uit Lima, Peru van Inge Brands - WaarBenJij.nu Jungle - Reisverslag uit Lima, Peru van Inge Brands - WaarBenJij.nu

Jungle

Blijf op de hoogte en volg Inge

21 Juli 2014 | Peru, Lima

Wat ik vorige keer helemaal ben vergeten te vertellen, is het verhaal van de cavia. Misschien omdat het zon traumatische ervaring was.
Ik denk dat iedereen die dit leest, een cavia voorstelt als een huisdier in een kooitje, die je vooral als kind hebt en af en toe aait.
Hier is het het culinaire hoogtepunt. Natuurlijk moest hh dat proberen. Je krijgt dan werkelijk waar een hele cavia op je bord. Een hele. Met pootjes en al. Het ding staarde me aan, met die pootjes met die nageltjes omhoog. Hh beweerde ook nog dat het heel lekker was en of ik ook wilde proeven! Ik had die dag eigenlijk nergens meer zin in...Ik heb er nog enge dromen van.
Verder was ik gebleven bij de jungle. We vertrokken na een heerlijk onbijt uit ons chille hotel en gingen weer op het avontuurlijke pad. Eerst met het vliegtuig, waarbij we in een krakkemikkig vliegtuigje kwamen en op een nog krakkemikkiger vliegveldje aankwamen. Het voordeel daarvan is, dat je wel gelijk je bagage hebt. Het vliegtuig land bij het bandje en de paar tassen die erin zitten worden er gelijk op gegooid. Zo zouden ze het op schiphol ook moeten doen.
Het stadje was wat we eigenlijk van Peru hadden voorgesteld. Lekker hectisch. We gingen gelijk door met de boot de rivier op, door de amazone. Na een uur varen kwamen we bij onze lodge aan. Het bestond uit allemaal tenten. Maar gelukkig geen incatrail tenten. Dit waren luxe tenten in een rieten huisje met een terrasje met hangmatten en loungestoelen. In de tent waren bedden en alle andere dingen die je in een hotelkamer verwacht. Het zag er super schatttig uit, midden tussen allemaal jungleplanten en de nodige jungle insecten.
We waren de enige gasten, dus we werden helemaal in de watten gelegd. Men kleren werden zelfs opgevouwen en in men tas gelegd! In welk 5-sterren hotel doen ze dat?
We waren omgeven door fruit, dus we kregen om de haverklap een heerlijk vers fruitsapje.
De eerste activiteit was een junglewalk. Het was bloedheet en we moesten lange broek en lange mouwen aan voor alle beesten. Heerlijk zweten dus. Het is bizar dat je daar de mooiste palmen, bananenbomen en andere tropische bomen zo tegenkomt, terwijl ze in Nederland alleen maar dood willen gaan.
De volgende dag hadden we een druk programma. We gingen dus al vroeg uit de veren. Maakte niet uit, want een uitgaansleven heeft de jungle natuurlijk niet. we gingen weer in de boot op de amazonerivier naar een nationaal park. Daar hebben we weer een hele tocht gelopen en in een klein bootje over een meer. Daar zagen we kaaimannen, schildpadden, allerlei vogels, de reuzeotter, pirana´s, andere gekke vissen, apen en vast nog veel meer! Het was echt prachtig, maar ook bloedheet. We waren dit niet meer gewend na de bevroren incatrailnachten. Gelukkig was er langs de kant ergens een lodge, waar we weer een heerlijk fruitsapje kregen.
Na weer een flinke wandeling, kregen we een heerlijke lunch en zijn we tussendoor even gaan douchen. Een zwembad is er niet en na wat kaaimannen gespot te hebben, durfden we de rivier ook niet in.
´s Middags zijn we gaan kayakken en hebben we zelf tarzan in de jungle gespeeld door te ziplinen tussen de bomen en te klauteren over van de tauwbruggen.
Als laatst gingen we naar monkey- island waar we de nodige apen hebben gespot en hebben gevoerd met banaantjes.
De tocht naar de lodge ging in het donker verder. Gelukkig hadden we een grote kaaimanspotter op onze boot. Dat gingen we dus ook doen onderweg. We hebben de nodige gezien en ook nog andere beestjes, maar daar weet ik de naam niet meer van. We hebben ze zelfs nog proberen te vangen, net als op tv, maar helaas waren ze ons te slim af.
De volgende dag mochten we gelukkig wat langer slapen. Helaas begon het op weg naar een ander meer echt keihard te regenen. Je kunt het verwachten in t regenwoud. We hadden de vorige dag wolkjes gewenst, maar dit was toch wat overdreven. We schuilden bij een hutje bij de botanische tuin, waar we ons opwarmden met rare likeurtjes en waar hh shagjes uitdeelde. Helaas had de regen bedacht de hele dag door te gaan en na wat geblubber zijn we maar naar de lodge gegaan. Niet op piranhas vissen dus. Gelukkig was onze lodge een heerlijk chill paradijs en werden we flink verwend. 's Middags werd het droog en zijn we op de rivier naar andere vissen gaan poeren. Wij vingen niks, maar de kapitein en de gastvrouw hadden flink beet. Gelukkig we hadden eten vanavond!
Ik was blij dat ik kip op me bord kreeg in plaats van die gekke vis, al hebben we die nog wel even geproefd.
Gelukkig kon onze night walk wel doorgaan. In de donkerte, liepen we de diepe jungle in. Op zoek naar beesten, die zich ´s nachts wel wilden laten zien. Het voelde heel avontuurlijk met onze laarzen aan, de gids achtervolgend die takken en spinnewebben wegsloeg. We zagen vooral veel enge spinnen en insecten, verschillende kleuren kikkers, een neusaap en zelfs een slang!(de cateye snake aldus hh), die hem natuurlijk ook even vast wilde houden.
De volgende dag ging de tocht helaas weer naar Lima, waar we onze laatste nacht door zouden brengen. Na 2 vliegreisjes kwamen we eindelijk aan in het Hilton hotel in Lima. Wat een weelde! Wat een luxe!
We hadden zon honger, dat we pas om 4 uur ons flink vol gebunkerd hebben bij een of andere luxe hamburgertent, met de lekkerste hamburgers ever! Daarna zijn we gaan chillen in de jacuzzi (na 1 baantje getrokken te hebben in het zwembad), die uitzicht gaf over de hele stad.
De avond hebben we doorgebracht in een luxe visrestaurant, omdat we heel graag ceviche wilden proberen. Dat is rauwe vis met citroen ofzo. Heel lekker was het! Een prachtige afsluiting van onze laatste avond.
Vandaag hebben we na een laatste, maar ook het lekkerste, ontbijt Lima nog een beetje verkend. Er is een of ander festival gaande, dus over feest en drukte. Heel gezellig! Geen idee waar het om is, want het werd ons soms in het Spaans uitgelegd, maar dat spreken we helaas nog steeds niet.
We gaan zo de tocht naar huis inzetten. Een zeer lange tocht, waarbij we 10 uur in NY moeten wachten, maar we hopen de stad dan een beetje te kunnen verkennen! Zijn we daar ook weer eens geweest.
We nemen afscheid van Peru en van deze prachtige reis.
Dank je wel Peru, dank je wel alle lieve mensen! Je hebt ons verrast en ons onvergetelijke ervaringen bezorgd! Adios!

• 21 Juli 2014 - 09:44

JKB:

Lieve Inge, dus dit avontuur is ook weer afgelopen. Jammer voor jullie en voor ons. Fijn dat we mee mochten genieten en... griezelen en... afzien. Gelukkig hebben jullie geen echte nare dingen meegemaakt. Mooi meegenomen is dat jullie nu (bijna) alles over Peru en de Inca's weten (ik ook bijna). Ik wens jou en H.H. een voorspoedige terugreis toe en WEL THUIS. Gr. en liefs, JKB.