Paraty - Reisverslag uit Parati, Brazilië van Inge Brands - WaarBenJij.nu Paraty - Reisverslag uit Parati, Brazilië van Inge Brands - WaarBenJij.nu

Paraty

Blijf op de hoogte en volg Inge

28 Maart 2017 | Brazilië, Parati

Met nog een lichte twijfel of we hier goed aan doen, zien we ilha grand langzaam kleiner worden. De toch naar Paraty is langs de Braziliaanse kust en het was werkelijk waar prachtig. Overal prachtige groene begroeiing met bomen en planten waar wij een fortuin voor neerleggen doen voor in onze tuin en hier groeien ze als onkruid langs de kant van de weg. Bergen rijzen op en we kronkelen omhoog en omlaag met de zee onder ons. We naderen allerlei dorpjes, totaal nog niet toeristisch, maar overal hadden we wel een nachtje willen blijven.

Gelukkig was Paraty ook nog mooier dan we ons van tevoren konden voorstellen. Het leek wel nep zo authentiek was het. We dachten aan Italie, Griekenland, Cuba, maar nergens konden we het thuisplaatsen. Het was gewoon uniek! Het bestond uit prachtige huisjes en kerkjes en de weg bestond uit keien, waarbij het een uitdaging was om erover te lopen. Een zandpad had handiger geweest. Het dorp loopt echter bij vloed onder, dus dat had ook alleen maar voor een modderbende gezorgd.

We brachten de middag door op het strand, want we hadden de zon gelukkig mee genomen. Het strand van Paraty zelf is niet heel mooi, maar je had er wel een prachtig uitzicht en er waren allerlei gezellig restaurantjes.

Ook in de avonduren was het er prima vermaken met allerlei leuke restaurantjes en winkeltjes. Op de maandagavond was er een soort liveband op het plein, waar iedereen met een muziekinstrument mocht aansluiten, iedereen die wilde dansen deed het, jong en oud. Je kunt je wel voorstellen dat dit een gezellige opzwepende boel werd.

De volgende dag gingen we met een boot langs de strandjes en eilandjes in de baai van Paraty. Omdat we toch eigenijk niet zo'n zin hadden om met 40 mensen op een boot te zitten en vervolgens met al die 40 mensen op een verlaten strandje te zitten, die dan opeens niet meer zo verlaten is. We besloten voor de speedboot te gaan.
Met de wind in onze haren en de zon in onze gezichten, vlogen we over het water. Voor alle toeristenboten uit. Onze chauffeur stopte bij allerlei prachtige baaitjes, kleine strandjes en bijzondere eilandjes. We keken onze ogen uit, zo mooi! We voelden ons alleen op de wereld, als wereldontdekkers, er was niemand!
We lunchten ergens bij een eenzaam restaurantje op een van de eilanden, waar we heerlijke seefood risotto hebben gegeten.
Bij het laatste baaitje stopten we om de snorkelen met schildpadden. Onbeperkt schildpadden waren er! Vanaf de boot zagen we telkens kopjes omhoog komen. Helaas was het water niet zo helder door de regenval van de dagen ervoor, waardoor we niet zo ver konden kijken. En schildpadden zijn toch een stuk sneller, dan ze ons altijd laten vermoeden in tekenfilmpjes! Dus helaas, de schildpaddenselfie is niet gelukt.

Naast slenteren door het dorpje Paraty, waar we onze ogen uit bleven kijken hebben we een nabijgelegen dorpje bezocht met ook verschillende stranden. Hier hebben we de laatste hele vakantiedag nog even chillend doorgebracht.

We kozen het mooiste restaurant voor de lekkerste steak voor de laatste avond, voordat we weer mileubewuste gezonde veganisten worden.

We vertrokken met een bus terug naar Rio, waarbij de bus al scheurend door de kronkelende wegen door de bergen ging, wat natuurlijk zorgde voor een maag die overstuur werd.

Helaas konden we de reis niet samen afsluiten, omdat er maar 3 plekjes in het vliegtuig waren. Voor de helft een extra vakantiedagje, voor de andere helft een vlucht naar huis op klapstoelen dit keer. Het andere uiterste dan business class, maar ook een hele ervaring! En een prima vlucht gehad.

Wat een geweldige reis hebben wij gehad! Het prachtige natuurschoon van Brazilie en het bijzonder Rio heeft ons verbaasd! Brazilie heeft zeker een plekje in ons hart:)
En daarnaast natuurlijk een hoop lol en gezelligheid met mekaar! En wij boffen maar met een zwager die bij KLM werkt. Bedankt!