Koh Samui - Reisverslag uit Ko Pha-Ngan, Thailand van Inge Brands - WaarBenJij.nu Koh Samui - Reisverslag uit Ko Pha-Ngan, Thailand van Inge Brands - WaarBenJij.nu

Koh Samui

Blijf op de hoogte en volg Inge

03 Augustus 2013 | Thailand, Ko Pha-Ngan

Ik heb al veel te lang niks geschreven, dus dat wordt weer even een halfuurtje men vingers lam typen.
We waren gebleven bij Koh Samui. Dat lijkt al weer een eeuw geleden en ik zou willen, dat we ook echt nog op dat moment waren. De tijd gaat steeds sneller en ik durf het amper uit te spreken, maar morgenavond zit het er officieel op. Als ik de uurtjes vliegreis meetel, hebben we nog tot maandagmiddag! Poeh dat klinkt gelukkig al iets langer. Maar helaas aan alles komt een eind.

De laatste dag op Koh Phangan hebben we heerlijk relax doorgebracht in ons paradijsje. Een paradijsje was het echt. Helderblauw water, wit strand helemaal omringt met palmbomen en daarachter ons eigen strandhutje. Het was maar een heel klein hotel en dus kregen we veel aandacht van de eigenaar, die zelf heerlijke maaltijden voor ons bereidde. We betaalden hier slechts 7,50 per nacht voor!
Met pijn in ons hart namen we afscheid, maar we waren klaar voor een nieuw eiland: Koh samui. We waren heel erg benieuwd, want hoe anders kan een eiland nou zijn dat een uurtje heel langzaam varen verderop ligt. Nou echt heeel anders! We zaten hier namelijk in een popi jopi jongerenhotel met heel de dag keiharde muziek. Ook dit lag aan een prachtig strand, die juist heel gezellig en druk was. Omdat de muziek toch doorging tot 2 uur, hebben we maar verplicht cocktailtjes zitten drinken op de beachparty. Tjah, wat moet je anders?;) Ook zaten we midden in de stad, vol met clubs en heerlijke seafood restaurants.
De eerste dag hebben we Chaweng beach verkent, vanuit onze luie strandstoel. Er kwamen allemaal mensjes langs met een natje en een droogje, dus dood gingen we niet. 2 stappen verderop lag de zee, dus de zeer nodige verkoeling was ook aanwezig. De dag was omgevlogen, want op zon strand kijk je echt je ogen uit! Als lunch had ik de pittigste salade ever gegeten en ik had gezegd, niet te pittig, dus ik denk dat ik geen smaakpupillen meer had gehad als ik dat niet had gezegd. Nu bleef het bij zweet op men voorhoofd, traanogen en stoom uit men oren. Deze vermoeiende dag hebben we afgesloten met een pedicure en een massage en een koffie bij een nep-starbucks, die heel aardig in de buurt kwam( behalve dat ze geen extra caramel over de schuimlaag hadden, helaas...). Veel tijd om te douchen hadden we niet, want we wilden nog even genieten van een Thaise maaltijd en om 9 uur moesten we klaar staan voor het event der events( volgens het busje wat om de 5 minuten langs reed met een reclameleus uit de speakers): Thaiboxing! MIjn ervaring met de vorige thaibox was dat het heel warm was en dat werd nu weer bevestigd. Toch was het weer heel gaaf om te zien! Mensen over de hele wereld deden mee. Het lijkt mij ook wel iets, dat dat thaiboxen, want volgens mij krijg je er een giga strakke buik van. Ik heb al ff gekeken, maar in Zwolle mijn nieuwe woonplaats kan het;)
Na slechts een paar uurtjes slaap, stond de tour naar Angthong national park al weer voor de boeg. Omdat wij zeer echte backpackers zijn, hadden we voor de langzame, vroege boot gekozen. Gelukkig hadden we een plekje op het dek, dus dat was heerlijk chillen in de zon onderweg. Helaas zaten er 2 Israelische dames naast ons, die ons de hele tijd vroegen voor een complete fotoshoot. Weg rust. De tour was echt heel erg mooi! Angthong bestaat uit 42 kleine eilandjes met vaak prachtige strandjes. Bij 1 van de strandjes stopten we, waar je kon snorkelenJe kon daar ook een beklimming doen, maar dat strand was zoooo mooi, tjah dan moet je kiezen he;) En voor Jannekes bestwil, zei ik dat we maar beter die beklimming niet konden doen. We hebben dat uurtje echt genoten en toen we de bezwete vermoeide mensen van de berg af zagen komen, zeiden wij lekker puh! Waarschijnlijk was ik anders zo chagi geweest boven, dat ik niet eens naar het uitzicht had gekeken. Poeh, wat ken ik me zelf tegenwoordig goed.
Hierna gingen we tussen de eilandjes door varen. Prachtig! Onderweg kregen we nog een heerlijke Thaise lunch. We stopten weer bij een strandje, waarbij we eerst wel naar een uitzichtpunt gingen. De beklimming was lang, maar gelukkig met een trap. Wij waren ook nog als eerste, dus we hebben foto's zonder hordes toeristen. Wel met rode bezweten hoofden, maar dat fotoshoppen we wel weg. Hier kon je ook een heilig meer zien: Green lagoon en je had een prachtig uitzicht over Angthong.
Na het zweet weggespoeld te hebben in de zee, gingen we kayakken. We gingen door allemaal grotjes heen en recht over zee, wat spierpijn in de armen opleverde de volgende dag.
's Avonds hebben we 1 van de vele seafood restaurants geprobeerd. Het werd zo vers voor onze ogen op de bbq gelegd. Hmjamjam!! Daarna zijn we nog naar een travestieten show geweest, wat eigenlijk best wel grappig was, maar eigenlijk wel heel fout.
De laatste dag gingen we 's morgens Koh Samui nog maar even verkennen. We wilden eigenlijk op de scooter gaan, maar we hadden driekwart van de toeristen al met verband om een of ander ledemaat gezien en aangezien wij graag een beetje anders zijn, kozen wij niet voor die trend, maar voor een veilige auto met chauffeur. De lieve man, die geen woord Engels sprak, bracht ons overal heen. Eerst naar stenen die op geslachtsdelen leken, tjah heel populair daar hoor. Daarna naar een waterval, die meer klimwerk opleverde dan dat we van te voren dachten. Helaas was er geen kabelbaan, lift of iets dergelijks. We hebben de waterval gezien en aangeraakt en daar houden we het bij. Als laatste nog de big Buddha, een gigantisch gouden buddha beeld. Hier kregen we nog wat geluk toegewenst van de monniken daar met een beetje heilig water (flesje mineraalwater stond er gewoon naast) en een armbandje, wat we zelf moesten kopen. Met dit geluk konden we het laatste deel van de vakantie helemaal aan. Na nog een paar uurtjes chillen op Chaweng beach, ging de boot richting Koh Tao. De snelle boot dit keer, die helaas ook flink wat zeeziekte opleverde. Dit is de cliffhanger.... Volgende keer: Koh Tao en Bangkok!

• 03 Augustus 2013 - 14:42

Harm H:

Leuk verhaal weer.
    Wordt tijd dat je colums gaat schrijven ;)