Koh Tao en Bangkok - Reisverslag uit Ko Pha-Ngan, Thailand van Inge Brands - WaarBenJij.nu Koh Tao en Bangkok - Reisverslag uit Ko Pha-Ngan, Thailand van Inge Brands - WaarBenJij.nu

Koh Tao en Bangkok

Blijf op de hoogte en volg Inge

04 Augustus 2013 | Thailand, Ko Pha-Ngan

Het vorige verhaal was geeïndigd met een misselijkmakende bootreis, die ook nog een uur langer duurde naar Koh Tao. Met een pickupje werden we naar ons hotel gebracht. Later bleek dat het hotel zon busje heeft, die je dan ophaalt en dat wilden wij zoooo graag een keer, want dat staat zo luxe. Maar helaas, kans gemist.
We werden eerst niet zo hartelijk ontvangen. Komen daar twee verstrooide backpackers met hun natte bikini nog aan in een 5-sterren resort. Toen ze erachter kwamen dat we gereserveerd hadden, kwamen de blozende wangetjes tevoorschijn en werden er snel welkomstdoekjes en drankjes tevoorschijn getoverd.
Het hotel was werkelijk een paradijsje. We hadden ons eigen tuintje en huisje, wat super leuk ingericht was. Een hangmatje voor ons huisje met een prachtig uitzicht over het strand en de zee. Poeh, genieten dit zeg! Die avond hebben we in het restaurant van het hotel gegeten, wat al net zon paradijsje was. Overal rozenblaadjes en kaarsjes en alles was zo leuk en schattig gemaakt. Je zat daar op kussens bij een laag tafeltje en had daar ook een prachtig uitzicht. Helaas waren de steekmuggen onze beste vrienden daar en nu zien onze benen eruit, alsof we ook met de mazelen epidemie meedoen.
De volgende dag stond de snorkeltour op het programma. Met een boot gingen we langs verschillende baaitjes van Koh Tao en daar gingen we dan snorkelen. Koh Tao staat bekend om zijn mooie koraaltuinen met de vele visjes. De eerste baai was sharkbaai, omdat daar haaien zwemmen. Helaas was er geen haai te zien( En dat wilde ik zoooo graag) en ook het koraal stelde hier niet veel voor. Gelukkig waren de andere baaitjes wel bezaaid met het prachtige koraal en de vele vissen waar ze het over hadden. We hebben veel gezien en het was echt super mooi. Het koraal was ook nog niet kapot gemaakt, zoals je meestal ziet. Ik moet zeggen, dat het eiland ook vooral bezocht wordt door mensen die kunnen zwemmen, aangezien het een duikeiland is. Dat betekent geen hordes Chinezen met zwemvesten aan.
We eindigden bij een piepklein prachtig eilandje, waarvan ik de naam helaas niet meer weet. Het bestond eigenlijk uit twee kleine eilandjes en was verbonden door een parelwit strand, waardoor je twee baaitjes kreeg met helderblauw water. Omdat we het graag van boven wilden zien, hebben we ons zelf overwonnen en het uitzicht punt bezocht. Hijgend en zwetend, moe maar zeer voldaan kwamen we aan en konden wij ook de foto maken, die te zien was in de vele toeristenboeken. (Ook met ons zelf erop, dus dat is het bewijs dat we het niet van google hebben gipikt;)) Na een wat makkelijkere tocht naar beneden, wilden het zoute zeewater heel graag verrijken met ons eigen lichaamszout.
Na even uitgerust te hebben in ons eigen paradijsje, hebben we de avond etend en cocktail-drinkend aan het strand doorgebracht.
Helaas konden we niet tot het einde blijven, want de volgende dag werd ik al om kwart voor 7 op de scooter opgehaald door mijn duikbegeleider. Ik ging namelijk duiken! Ik was een beetje zenuwachtig, maar ik ging er vanuit dat alles voor me gedaan werd, dus dat kwam vast goed. Helaas zat ik bij een Nederlandse duikschool en daar moet je alles zelf doen. Zelf spullen bij elkaar zoeken, zelf alles naar de boot slepen en zelf je set in elkaar zetten.(shit, hoe moest dat ook alweer). Gelukkig ben ik een expert in afkijken en afluisteren, dus ik deed net of ik alles wist. En ik leef nog, dus ik zal het vast wel goed gedaan hebben.
Er stond een flinke wind, wat zorgde voor flinke golfslag en dat zorgt inderdaad voor een schommelende boot. Het gevolg was dat mijn 3 duikmatties en ik, zorgden voor veel vis om de boot en wij achterbleven met een lege maag. OP 1 of andere gekke manier, merk je er onder water vrij weinig van. Gelukkig! Door mijn mondstuk heen kotsen, lijkt me niet de meest frisse ervaring.
We hebben eerst bij een wrak gedoken en daarna gingen we langs prachtige koraaltuinen. We hebben vele vissen gezien, helaas geen walvishaai of schildpad, maar wel andere beetje zeldzame vissen, maar die hadden wij van die gekke namen, dat ik dat nu echt niet meer weet.
Gelukkig was Koh Tao op en top een chill-paradijs, dus konden we de rest van de dag weer bijkomen van onze avonturen.
De volgende dag hadden we alleen de ochtend nog. We kregen nog een gratis massage van het hotel(atsaaa hadden ze die slechte verwelkoming weer goed gemaakt;))We gingen 's middags alweer op de boot, naar Bangkok. De laatste bestemming.
Deze tocht heeft 12 uur geduurd, met boot en bus, maar we kunnen ons er vrij weinig van herinneren, want na die vermoeiende dagen, konden we wel wat slaap gebruiken;).
We kwamen midden in de nacht in Bangkok aan en geen hotel voor die nacht. Omdat we bijna te laat waren voor de taxi naar de boot, hadden we onze strandkleren nog aan, dus eigenlijk wilden we wel heel graag een kamer.
We gingen naar ons veel te sjieke en dure hotel en die lief aankijken. Helaas wilden ze ons de hele poen laten betalen voor een vroege checkinn, maar wij de beste onderhandelaars kregen het voor elkaar om er flink wat af te praten. En om half 4 's nachts lagen wij heerlijk in het bedje van een prachtige hotelkamer met een uitzicht over heel Bangkok.
Veel hebben we er niet in gelegen, want een paar uur later stond er een cultureel ochtendje op het programma. We gingen flink wat tempels, buddha's en paleizen bezoeken. We gingen (jaaah heel trots), niet met een taxi maar met de metro en de skytrain. Daar betaal je namelijk geen zak voor en het gaat veel sneller. Bangkok heeft namelijk meer auto's dan de wegen aankunnen, dus ik denk dat lopen zelfs sneller gaat. (maar daar hadden we geen zin in in 40 graden). Jah 40 graden en dan moet je ook nog een vestje aan, die je overigens niet wilde aanraken na de tempeltour. Ik had zelf het gouden paleis al eens gezien, maar toen was er een negatief reisadvies en waren we de enige toeristen. Tip nummer 1: ga naar een land met een negatief reisadvies. Want wat een drukte nu! Echt gigantisch druk! Toen was het echt ideaal. Gelukkig heb ik nu ook eindelijk na 3 keer Bangkok bezocht te hebben, de liggende Buddha gezien! Anders had ik nog een keer heen gemoeten, maar daar vind ik vast nog wel iets anders voor;)
Na de snikhete maar prachtige tempeltour, waren we toe aan een beetje verkoeling en die zochten we bij de airco van Siam Parangon, een gigantisch winkelcentrum! We hebben heerlijk geshopt en mijn creditcard mocht ook voor het eerst zijn dienst bewijzen. Gelukkig was er ook een Starbucks, want die in Thailand zijn echt de beste!(extra veel caramel, hmmjamjam!)
Na weer een tour met de skytrain kwamen in ons prachtige sjieke hotel aan, in onze kloffie en ons haar alle kanten op met een rugtasje op. Er lopen hier alleen maar hele Sjieke Aziatische mensen, dus soms voelen we ons niet helemaal op onze plaats. Maar toch genieten we wel van al die luxe die laatste paar daagjes. 's Avonds zijn we naar de favoriete straat: Khao San road geweest. Super gezellig daar! Het is van oorsprong een backpackersstraat en die cultuur heerst nog volop. Voor noppes heerlijk gegeten en geslenterd en nog weer even geproefd of de Mai Thai hier ook lekker was En ja hoor, hier ook;)
De volgende ochtend gingen we om 7 uur al fietsen. Dat wordt geregeld door een Nederlands bedrijf. We gingen met een Nederlands gezin en een Israelisch gezin. Die laatsten konden echter voor de meter niet fietsen. Hoe verzin je het om door een gigastad als Bangkok te gaan fietsen, als je je niet eens zonder wieltjes kan fietsen? Gevolg: 2 vallende kinderen en een moeder die van het betonnen fietspad tussen de palmbomen en kokosnoten invalt( en toen stonden we zelfs stil). Ik had me uiteindelijk wijselijk helemaal achteraan aangesloten, want ik wilde liever niet midden in een fiets kettingbotsing terecht komen. De fietstocht was weer super leuk! Eerst door de smalle straatjes van Chinatown gefietst en daarna met onze fiets op een lontailboot door de klongs van Thailand. Hierna kwamen we in een heel ander Bangkok terecht, wat bestond uit betonnen paadjes door de palmbomen, bananenplanten en andere tropische mooie bomen en planten. We maakten een pitstop bij een klein drijvend marktje, waar we heerlijke kokospannekoekjes kregen en gebakken banaan in pandanbladeren. Uiteindelijk hebben we nog geluncht bij een restaurantje aan een klong en toen zat het er al weer op, helaas.
De hele middag hadden we nog voor ons en die hebben we besteed om de jatutak markt. Een gigantisch markt, die alles verkoopt, wat je maar kan verzinnen. Ook daar was het bloedheet, maar na mijn vorige bezoek had ik een tacktiek met een route uitgestippeld met waterstops en kraampjes met een waaiertje. We hebben wel weer de schattige opgefohnde hondjes gezien. We mochten ze niet aaien en filmen, maar dat deden we lekker toch. We waren helemaal verliefd, maar helaas ze pasten niet meer in men tas.
's avonds hebben we in Chinatown gegeten. We gingen langs allemaal verschillende kraampjes en dan zochten we wat uit, wat we dan opaten, langs de kant van de weg op plastic krukjes. Heel leuk en lekker! De avond hebben we afgesloten in Khao San road en hierna moest helaas het verschrikkelijke gebeuren: alles moest in de tas en het zou er pas voor de wasmachine van onze moeders weer uitkomen..
De laatste dag hebben we niet huilend en wachtend doorgebracht. 's Ochtends stond er nog een kookcursus op het programma. Ook eindelijk gedaan! We gingen eerst op de markt de ingrediënten halen. Hierna gingen we naar de kookschool en maakten we 6 verschillende gerechten. En.... we mochten alles zelf opeten! Hmjamjam! We zaten dus om 10 uur aan het voorgerecht. Maar hier in Thailand kan dat. We hebben zoveel gegeten, dat we daarna zwanger leken. Gelukkig hebben we een receptenboekje meegekregen, dus dat wordt thuis oefenen. Iemand proefpersoon? We hebben super veel geleerd, dus van de Thaise keuken hoef ik geen afscheid te nemen. Hierna hebben we nog in het winkelcentrum van het hotel gekeken. We wilden eigenlijk heel graag zwemmen, maar dat mocht niet meer, omdat we geen hotelgasten meer waren. Tssss... Maar na wat lieve glimlachjes en wat geslijm, lagen wij een half uur later in het zwembad met ook een prachtig uitzicht over Bangkok.
Hierna wilden we toch nog het aldermooiste uitzicht over Bangkok krijgen, dus gingen we in onze mooiste jurk naar de skybar. Hier hebben we een cocktail van goud gekocht, maar.... we kregen wel af en toe een lekker warm handdoekje. Nou zie je, dat zit dan weer bij de prijs in.
We besloten dat we op onze laatste avond graag nog een keer Pad Thai, loempia's en sticky rice met mango wilden. Dus dat zochten we op en dat vonden we op straat. Voor een euro pp hadden wij een driegangen diner. Voor die cocktail had ik hier dus twee weken kunnen leven.
En nu gaan we weg! Naar het vliegveld! Tot in Nederland!

• 04 Augustus 2013 - 23:03

JKB:

Lieve Inge,

Jij moet wel een supermens zijn. In een paar dagen doe je wat een gewone sterveling nog niet in zijn hele leven lukt. En je schrijft er ook nog een zeer lezenswaardig verslag van. Niet alleen de bezienswaardigheden spraken me daarin aan, maar het eten ook. Ik ben erg benieuwd naar wat je op de kookcursus geleerd hebt. Hoe denk je erover om je vaders verjaardag op te luisteren met Oosterse hapjes en film en foto's van deze trip (en graag ook de vorige). In ieder geval vast bedankt dat ik nu mee mocht genieten. Een voorspoedige terugreis gewenst en Wel Thuis. JKB.